غيبت امام زمان (عج ) و دلايل آن

یافارس الحجازادرکنی عشقست ابوالفضل

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ یافارس الحجازادرکنی عشقست ابوالفضل خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

غيبت امام زمان (عج ) و دلايل آن

از ويژگيهاي حضرت مهدي (عج ) كه در روايات مورد تاكيد قرار گرفته , غيبت آن حضرت است , اما راز اين غيبت چيست ؟

معناي غيبت و چگونگي آن
نخستين معني غيبت اين است كه آن حضرت در درون جوامع بشري زندگي نمي كند و دردسترس مردم نيست تا مانند ديگر انسانهاي عادي هركس خواست او را ببيند و آشنا و بيگانه و دوست و دشمن او را ملاقات كنند.
دومين معناي غيبت اين است كه حضرت مهدي در ميان همين جامعه و همين انسانهاست اما به قدرت خدا , هرگاه اراده كند از برابر ديدگان آنان غايب مي شود و ديدگان مردم او را نمي بينند , همانگونه كه موجودات ديگري چون فرشتگان و ارواح را با اينكه به نص قرآن شريف , همه در ميان ما هستند و در اين جهان موجودند , ديده نمي شوند.
سومين معناي غيبت اين است كه آن حضرت در ميان مردم و جامعه زندگي مي كنند و حتي بنابر رواياتي افراد جامعه آن حضرت را رويت مي كنند درحالي كه وي را نمي شناسند.
آنچه بديهي است و بنابر احاديث ضروري است اينكه نخست بطور كلي و عمومي قابل پذيرش نيست . چه آنكه او ولي خدا و هادي و راهنماي حق خواهان است در نتيجه مي بايست به هنگام بروز ضرورتها و مصلحتها در جامعه موثر باشد , زيرا او براي انسان و هدايت او ماموريت يافته است . لذا آنچه از احاديث ائمه (ع ) استفاده مي شود , آميزه اي از معناي دوم و سوم است . هم هست (براي مشتاقان سالك ) و هم نيست , (در نظر ظالمان و بدخواهان ).
خداوند در قرآن مي فرمايد : « وجعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لايبصرون » , و ما در برابر آنان ديواري كشيديم و در پشت سرشان (نيز) ديواري و بر ديدگانشان نيز پرده اي افكنديم تا نتوانند بنگرند و ببينند.
(اي پيامبر!) هنگامي كه تو قرآن تلاوت نمايي , ما ميان تو و آناني كه به قيامت ايمان ندارند , پرده اي ستبر قرار مي دهيم .

فلسفه غيبت
آنچه از منابع حديثي و تاريخي بدست مي آيد اين است كه خداوند در طول تاريخ بر سنتي استوار هميشه اصرار داشته است و در ميان هر قوم و ملتي آنرا به حركت آورده و به گونه اي عينيت بخشيده است و آن , پنهان سازي معلمان و مربيان راستين بشريت از ديده ها بوده است . از اين قانون ژرف , امت اسلام نيز استثنا نبوده و به غيبت آخرين امام خود گرفتار آمده است .
حفظ جان امام : هرگاه گروهي از شيعيان اطراف يكي از امامان معصوم (ع ) گرد آمده , از خرمن علمش خوشه اي چيده اند , بر ستمگران زمان سخت آمده , آتش حسد و كينه آنها شعله ور شده , با تمام نيرو براي خاموش كردن آن مشعل هدايت همت گماشته اند.
هنگامي كه به روايات پيامبر و اهل بيت (ع ) در مورد امام عصر مي نگريم , به اين نكته تصريح شده است كه حكمت غيبت طولاني آن وجود گرانمايه به فرمان خدا , صيانت از جان گرامي و حيات پربركت او براي تحقق يافتن نويدها و بشارتهاست . چرا كه ما مي دانيم دو رژيم سياهكار اموي و عباسي و ديگر حكمرانان خودكامه اي كه طي قرون و اعصار در كشورهاي اسلامي بويژه خاورميانه حكومت مي كردند , همواره تمامي تلاش و كوشش ارتجاعي خود را در راه از ميان برداشتن آن مصلح بزرگ جهاني بكار گرفتند , بويژه پس از دريافت اين حقيقت كه او طبق آيات و روايات همان اصلاحگر پرشكوهي است كه پايه هاي قدرت ظالمانه آنان را به لرزه در خواهد آورد و كاخ بيداد ايشان را منهدم مي سازد و آنان را از تسلط ظالمانه بر سرنوشت بندگان خدا و سرزمين آنان باز خواهد داشت .
هجوم و پيگيري در پيدا كردن مهدي ايجاب مي كرد تا براي نگهداري جان باقيمانده سلسله امامت , سلاله نبوت , و مصلح بزرگ بشريت اقدامي بس جدي به عمل آيد.
در امر غيبت امام مهدي (عج ) و علل آن , مسائل بسياري وجود دارد. يكي از علتهاي ظاهري و ملموس آن همين چگونگي و پيشامد بود , كه از سوي دشمنان طراحي شد , و امر عظيم « غيبت » را در پي داشت . در احوالي كه ياد شد ضمن مقارناني زمينه ناپديدي امام از نظرها فراهم آمد و دوازدهمين هادي , به فرمان الهي و به قدرت و حكمت خدائي از نظرها پنهان شد.
قدرشناسي : ديگر از رازها و رمزهاي پيچيده نهان زيستي امام مهدي , بازشناسي ارزش و اهميت حضور امام معصوم در عرصه هاي مختلف جامعه بشري است , چرا كه قدر عافيت كسي داند كه به مصيبتي گرفتار آيد. از اين روست كه بازگشت اين نعمت به هنگام ظهور به خورشيدي كه از كرانه غروب خود سر بر آورد , تشبيه شده است .
و اين بدان معناست كه ناپديد شدن اين خورشيد هدايت , نشات گرفته از امور اجتماعي بسياري است كه يكي از مهمترين آنها بي توجهي و قدرنشناسي از مقام ولايت , امام معصوم زمان و كناره گيري از درياي بي كران دانش , حكمت و معارف او و روي آوردن به مظاهر پوچي و تباهي است و بدين علت است كه چنين گوهري از كفها ربوده شده و تا هنگام خواهش صادقانه انسانهاباز نمي گردد.
آزمايش مردم : امتحان و آزمايش يكي از حكمتهاي غيبت ولي زمان است كه خود از سنتهاي الهي است . خداوند , بندگان خويش را با آزمايشهاي مختلفي به بوته امتحان مي سپارد , از اين رو كساني كه به خدا و پيام آورش و هر آنچه آن حضرت در مورد حضرت مهدي آورده است , ايمان بياورند , ديگر طولاني شدن غيبت آن گرانمايه , از ثبات قدم و ايمان عميق و تزلزل ناپذير آنان نمي كاهد.
تغييرات فرهنگي و رواني در دوران غيبت : از جمله اسرار غيبت امام آن است كه در دوران غيبت , ملل جهان به تدريج براي ظهور آن مصلح حقيقي و سامان دهنده وضع بشر آمادگي علمي و اخلاقي و عملي پيدا كنند , زيرا ظهور آن حضرت مانند ظهور پيامبران و ديگر حجتهاي خداوند نيست كه برپايه اسباب و علل عادي باشد , چرا كه روش آن بزرگوار در رهبري جهان مبني بر حقايق , حكم به واقعيات , ترك تقيه و شدت در امر به معروف و نهي از منكر , مواخذه سخت از كارگزاران و صاحب منصبان , رسيدگي به كارهاي آنها است , كه انجام اين امور نياز به تكامل علوم , معارف , رشد فكري و اخلاقي بشر دارد , بطوري كه زمينه عالمگير شدن تعاليم اسلام و جهاني شدن حكومت قرآن فراهم باشد.
بازشناسي مومن از كافر : يكي ديگر از رازهاي غيبت , امتحان مردم در مصائب و مشكلات زندگي است تا ظرفيت و يا تحمل هركس برخود آشكار شود كه تا چه حد در راه دين , مذهب , آئين و كيش خود استقامت و پافشاري مي توانند كرد تا بدين امتحان , خوب و بد ممتاز شوند. با امتحان بايد خوب از بد , كافر از مومن و منافق از مسلم و فاسق از عادل و زشت از زيبا , جدا , ايمان مومنين محكم شود و شك و شبهه اي باقي نماند و حجت الهي بر خلق تمام شود.
به نقل از پايگاه انيترنتي امام مهدي (عج ) 

دكتر غلامرضا اعواني , رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران گفت : معرفت بر مهدي و ظهور منجي در عصر حاضر كه حكمت هاي رايج در هاله اي از ابهام قرار دارند , بسيار حائز اهميت است .
دكتر غلامرضا اعواني , رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران , در گفتگو با خبرگزاري « مهر » درباره ظهور منجي و مهدي موعد و مسئله انتظار در اديان توحيدي اظهار داشت : اديان توحيدي به سبب اينكه از يك منبع و ماخذ الهي سرچشمه گرفته اند , بنابراين در باورهاي توحيدي خود نيز نزديك به هم هستند.
دكتر اعواني , عقيده به مهدي موعود را در همه اديان وجه مشتركي دانست و اظهار داشت : اديان الهي در اين باور توحيدي هيچ منافاتي با يكديگر ندارند. به طور مثال ما در آيين بودا مشاهده مي كنيم كه پيروان بودا , قائل به هفت بودا هستند كه شش بودا ظهور كرده و منتظر بوداي هفتم هستند.
استاد فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي به آيين زرتشت اشاره كرد و گفت : در اين آيين نيز قائل به فردي به نام « سوشيانت » و يا منجي هستند.
همچنين در كليه اديان هندي نيز باور به فرد نجات دهنده كه به زبان سانسكريت , « كالي » مي گويند , وجود دارد.
وي درباره يهوديان نيز گفت : يهوديان معتقدند كه عيسايي ظهور خواهد كرد كه البته با عيساي مسيحيان متفاوت است و مسيحيان معتقدند كه مسيح بار ديگر ظهور خواهد كرد و شيعيان نيز اين باور را كه مسيح در ركاب امام زمان (عج ) خواهد بود پذيرفته اند.
دكتر اعواني به اعتقادات و باورهاي مسلمانان كه در آخرالزمان مهدي موعود ظهور خواهد كرد , اشاره كرد : در حديثي كه از شيعه و سني نقل شده چنين آمده است كه اگر از دنيا بيش از يك روز نمانده باشد , خداوند آن يك روز را چنان طولاني مي كند كه مهدي ظهور كرده و جهان را از عدل و داد لبريز سازد. در اخبار آمده است كه او نه تنها اسلام را احيا مي كند بلكه همه اديان را به حالت حقيقي خويش اقامه مي كند.
دكتر اعواني عبارت « مهدي جهان را پر از عدل و داد مي كند » را با جمله اي از افلاطون تطبيق كرد و گفت : افلاطون بر يك نكته تاكيد كرد و آن اين است كه فهم عدالت بدون دانش امكان ندارد.
وي در ادامه گفت : برخي امروزه دين را به گونه اي كه خود مي خواهند تفسير مي كنند. در حالي كه امام زمان عليه السلام يك معرفت ديگري از دين ارائه مي كند. در واقع , حضرت مهدي احيا كننده فهم دين و حكمت الهي است .
رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در پايان گفت : معرفت بر مهدي و ظهور منجي در عصر حاضر كه حكمت هاي رايج در هاله اي از ابهام قرار دارد بسيار حائز اهميت است .


نظر یادتون نره...

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ 2 / 2 / 1391برچسب:,

] [ 8:38 ] [ محسن حسنزاده ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه